Den åttonde generationen av Volkswagen Golf är nu officiell. Knappt två månader efter den storleksmässigt ganska likvärdiga ID.3 är nu Golf 8 officiellt lanserad.
Bilen går inte att ta miste på att det är en Golf, men innehåller naturligtvis en del nyheter.
Förarmiljön är desto mer förändrad än utsidan, nu ser vi en digitaliserad förarmiljö. En stor del av knapparna i förarmiljön har försvunnit och styrmedlena är nu både klick, svep och röstkontroll.
Laddhybriderna baseras som tidigare på 1,4TSI motorn och bilarna får samma 13kWh batteri som vi ser i bl.a. Passat GTE samt flera av koncernens märken. Med en räckvidd på 6mil på eldrift.
Den totala effekten blir 204hk i eHybrid och 245hk i GTE.
Bland de övriga motoralternativen finns mildhybrider, där elmotorn stöttar förbränningsmotorn vid behov.
Ingen elvariant av Golf 8 har presenteras och vi skall nog inte räkna med någon närmaste tiden i heller. Den likvärdiga ID.3 har ju precis presenterats som första bilen ut i Volkswagens elbilsfamij.

Mest Motor