Hur fungerar det att resa i Vintersverige med en Elbil med en ”sommarräckvidd” på 25mil och med våran laddinfrastruktur?⠀
⠀
Vi gjorde en resa med laddkoncepts Nissan Leaf under julen från Borås till Linköping med olika vägval på dit och hemvägen. Totalt ca 50mil.⠀
Resan startade med 97% laddad bil och efter 10mil gjordes första stoppet på Holmgrens i Jönköping med 50% kvar i batteriet. Där laddades i en timme upp till 80% i batteriet med Holmgrens semisnabbladdare som levererade 12kWh via Chademo.⠀
⠀
Sedan till Eksjö där Eksjö kommun uppfört GARO laddare med 3-fas och max 22kW, Gratis laddning i upp till 4h, bra laddinfrastuktur från Eksjö kommum! Leafen laddades då återigen från 50 till 80% på två timmar via det vanliga Typ 2 uttaget.⠀
På plats i Linköping laddades bilen i parkeringsgarage med Clever laddare.⠀
⠀
Vid hemresan startade vi återigen med fulladdad bil och körde nu motorväg från Linköping till Borås, i Jönköping laddades bilen vid A6/Ikea ca 1,5h för att nå ca 60% för att nå de sista 10milen med lite marginal.⠀
⠀
Som slutsats kan vi säga att det fungera väldigt bra att resa med elbil och det enda man kan göra i förväg är att planera var man tänkt stanna. I detta fall gjorde vi det lite krångligare för oss då vi medvetet undvek snabbladdare för att istället använda den laddinfrastruktur som är uppbyggd i städerna. ⠀
Vi återkommer med en resa där vi snabbladdar och ser hur detta går över en längre sträcka.⠀